Skatt
Nytt system för återbetalning av IEEPA-tullar lanseras i USA
U.S. Customs and Border Protection (CBP) har precis lanserat Fas 1 av förfarandet som ska möjliggöra återbetalning av de s.k. IEEPA-tullarna i USA. Detta ska göras via ett nytt verktyg CAPE (Consolidated Administration and Processing of Entries), som öppnar den 20 april 2026.
Vad bör ni göra nu och vad är viktigt att veta? Lyssna in till PwC:s experter Sara Lörenskog och Kaspar Kjellberg som går igenom detta mer i detalj!
Läs mer här om International Emergency Economic Powers Act (IEEPA) Duty Refunds: https://www.cbp.gov/trade/programs-administration/trade-remedies/ieepa-duty-refunds
Besök även: https://www.pwc.se/
View transcript
Hej! Vi är tillbaka och ska prata lite om det senaste nytt som har hänt på tullområdet. Och vi som ska prata idag är jag, Sara Lörenskog och min kollega Kaspar Kjellberg. Hej Kaspar! Hallå, hallå! Hallå! Ja, för att liksom sätta scenen för det vi ska prata om så tänkte jag att jag skulle börja bara berätta lite om vad som har hänt och de flesta av er är säkert helt uppdaterade på det här. Men det var ju så att när Trump kom och för sin andra mandatperiod så införde han något som kallades för IEEPA-tullar. Och de här tullarna har slagit ganska hårt mot svenska företag och de har blivit kraftigt ifrågasatta. Sen 20 februari i år så kom det en dom från den amerikanska högsta domstolen där man förklarade att de här IEEPA-tullarna var ogiltiga. Efter det så har USAs internationella handelsdomstol bestämt att amerikanska tullverket, CBP, ska återbetala de tullarna som man har tagit ut genom de här AIPAT-förordningarna. Och det vi har väntat på nu är egentligen att det amerikanska tullverket ska lösa det här rent tekniskt. Alltså hur återbetalning ska ske. Så i fredags så annonserade CBP att man har hittat ett sätt för att i vart fall som en fas 1 att kunna genomföra sådana här återbetalningar. Och det är det vi tänkte prata lite om idag. För det här nya systemet, Kaspar, det öppnar ju idag. Eller hur? Det stämmer. Framförallt är det den här nya funktionaliteten nu då som har tagits fram i deras portal, ACE, som de nu kallar då för CAPE. Och det är det som kommer att hantera återbetalningsprocessen. Och det här är ju, man kallar det själva från amerikanskt håll för fas 1. För det är inte givet att alla deklarationer som har lämnats in och där IEEPA-tullar har påfört kommer att omfattas av den här första fasen. Eller hur? Vilka är det egentligen, Kaspar, som omfattas? Nej, precis. De har ju haft en process här för att utveckla funktionaliteten. Och det är väl lite osäkert om allting är på plats. Men för fas 1 som nu då öppnar här den 20 april så är det då importer som är gjorda där status för importen är icke-fastställda. Och importer som har fått status fastställda inom de senaste 80 dagarna som kommer att omfattas av återbetalningen här nu då i fas 1. Exakt, exakt. Och hur ska företag då gå till väga för att få tillbaka IEEPA-tullarna? Det viktigaste tror jag är först och främst att man kanske då som importör säkerställer att man har access till tullmyndighetens portal. Det kommer att krävas för att komma åt den här nya funktionaliteten. Och sen behöver man kanske då också säkerställa att man har registrerat bankkonto hos myndigheten via den här portalen för att kunna göra själva återbetalningen för det kommer att ske elektroniskt. Och sen när man har access så kan då antingen man som importör eller om man då använder sig av ombud och vill fortsätta göra det så kan ombud via den här CAPE-portalen eller funktionaliteten i portalen lämna in vad som kallas för en CAPE-deklaration och det är i stort sett en sammanställning av de importer som man har gjort och som kommer att omfattas av återbetalningarna för just den här IEEPA-tullen. Och nu bara för att man ska hålla tungan rätt i mun då det är ju många, nu säger vi IEEPA-tullar, vi vet när den här domen från högsta domstolen kom så införde ju Trump nya tullar så att det är lite smårörigt kan inte du bara definiera vilka är de här IEEPA-tullarna och hur känner man igen dem? Ja, precis. IEEPA-tullarna är ju egentligen IEEPA står ju för International Emergency Economic Powers Act och det är ju egentligen en lagstiftning som Trump lutade sig mot i början av förra året då när han skulle införa de här tullarna och det som jag tror de flesta framförallt känner igenom för är det från Liberation Day där det var olika länder som fick olika tullsatser på en sån här billboard som hölls upp under en presskonferens och det är alltså de tullarna som kommer att omfattas av återbetalningarna och man ska ju då inte förväxla detta med kanske då andra tullar som fortfarande finns på plats under section 232 man har till exempel stål- och aluminiumtullar, koppar, bilindustrin och så vidare de omfattas alltså inte utan det är ju de här tullarna som annonserades under Liberation Day som blir aktuella för återbetalningarna. Exakt och jag tänker för svenska företag nu ibland är det såklart de svenska företagen som har varit importör när sakerna har kommit in i USA man är den som har varit tvungen att betala tullarna men det är ju också ganska vanligt att man kanske har en kund som är importör och att man så att säga på kontraktuell väg har varit tvungen att fördela kostnaderna för de här ökade tullavgifterna. Det blir väl också viktigt tänker jag här att försöka hålla reda på har man den typen av kontraktuella åtaganden eller överenskommelser så måste man ju också bevaka möjligheten till återbetalning för andra parter här så att man kan följa upp och se att pengarna kommer tillbaka dit de ska så att säga för hur länge, återigen det här är ju så att säga det öppnar idag, vi har inte sett det än men hur länge förväntas det dröja innan man faktiskt kan få återbetalning av de här beloppen? Under fas 1 nu då som de omfattar av de importer som har status icke-fastställd eller fastställd i de senaste 80 dagarna så är det en CAPES-deklaration som ska in och om den godkänns så ska då återbetalning ske enligt utsagor då inom 60-90 dagar. Men det förutsätter ju då att den här deklarationen går igenom utan några förhinder eller vidare granskningar från myndigheterna. Och där är det ju ganska viktigt att det är ju inte bara att ta fram själva de importer som har gjort utan det man kan göra redan nu är ju att verkligen säkerställa att man har underlag ifall man får frågor styrkande handlingar som krävs i samband med en kontroll. Kan du nämna lite där vad det är man skulle kunna behöva samla på sig för uppgifter om man inte redan har det? Absolut. Som du säger man behöver göra en sammanställning av vilka importer har vi haft och det kan man ju gå in och titta på återigen den här exportalen som vi har pratat om där finns ju importstatistik. Men utöver det ifall det uppstår frågor så ska det ju kunna styrka har vi betalat de här tullarna och också vilka andra handlingar som fanns kopplat till själva importen för det finns ju ett krav kopplat till arkivering av de här styrka handlingarna som du behöver presentera om frågor uppstår egentligen. Och det kan ju vara allt från fakturor till transporthandlingar andra certifikat som har varit nödvändiga för importen. Så att allt sånt är det bra att säkerställa att man har tillgång till om frågor kommer. Så om vi ska sammanfatta nu då. Som sagt det här första dagen idag. Vi får se hur det går. Men det viktiga för svenska företag är ju att säkerställa att om man har varit importör att man har access till den här ACE-portalen. Vet ni inte hur man får access till den får ni gärna kontakta oss så kan vi hjälpa er på vägen där. Som Kaspar nämnde. Det är viktigt att ta fram underlagen. Vilka importer är det som har gjorts och där är IEEPA-tullarna har tagits ut. Och säkerställa att man har de här stödjande handlingarna som man kan bli tvungen att presentera i samband med en förfrågan. Det är också viktigt att säkerställa att det finns ett bankkonto registrerat i ACE-portalen för att återbetalning kommer att ske till ett sånt här bankkonto. Det kommer inte kunna få pengarna på något annat sätt. Och när man har säkerställt att man har det här. Då lämnar man in en ansökan om återbetalning via en så kallad CSV-fil. Så utöver att hålla sig uppdaterad är väl det här vår rekommendation om nästa steg. Är det någonting mer Kaspar du tycker vi ska nämna innan vi rundar av för idag? Jag tycker vi fångade det mesta här under mötet idag. Men hålla sig uppdaterad och också blicka framåt för att se vad fas två innebär. Ja. Och med det så tackar vi för idag. Hej då!